Publiczne Przedszkole Nr 2 w Grójcu

Wyszukiwarka

JAK UCHRONIĆ DZIECI PRZED DEZINFORMACJĄ?

 

„Dezinformacja to celowe rozpowszechnianie fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji. Jej celem jest wywoływanie paniki, wzmacnianie podziałów społecznych, a także osłabianie wiarygodności instytucji publicznych.”

„Dezinformacja to narzędzie manipulacji, które bazuje na wzbudzaniu silnych emocji, takich jak strach czy gniew. Treści tego rodzaju szybko przyciągają uwagę i łatwo się rozprzestrzeniają, często prowadząc do impulsywnych i nieracjonalnych działań odbiorców. Dlatego warto nauczyć się rozpoznawać fałszywe informacje, choć czasami może być to trudne.”

„Autorzy dezinformacji nadają nieprawdziwym komunikatom pozory autentyczności i chcą stworzyć wrażenie, że pochodzi ona z rzetelnego źródła, którym może być znana redakcja albo osoba popularna w sieci. Kluczową rolę w rozprzestrzenianiu się takich informacji odgrywają też media społecznościowe, gdzie użytkownicy chętnie dzielą się sensacyjnymi treściami bez sprawdzania ich wiarygodności. Algorytmy tych platform dodatkowo promują materiały wywołujące emocje, co zwiększa ich zasięg. W efekcie dezinformacja skutecznie oddziałuje na społeczeństwo.”

„Współczesny człowiek, skazany na chaos informacyjny i bodźce napływające z każdej strony, musi nauczyć się radzić sobie z tym ryzykiem. Weryfikacja treści jest procesem czasochłonnym, który wymaga znacznie większego wysiłku niż publikacja fałszywej informacji. Niekiedy nie ma wy starczających źródeł, oficjalnych komunikatów lub możliwości technicznych, aby sprawdzić, czy dana informacja jest prawdziwa. Dlatego kluczowa jest edukacja medialna ucząca kompetencji niezbędnych młodym ludziom do bezpiecznego poruszania się we współczesnej przestrzeni informacyjnej. Edukacja w zakresie mechanizmów dezinformacji nie tylko pomoże osobom uczącym się lepiej zrozumieć współczesny świat, ale także przygotuje je do bezpiecznego i odpowiedzialnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Nauka krytycznego podejścia do korzystania z mediów pozwoli zwiększyć odporność na manipulacyjne wpływy oraz podejmować bardziej odpowiedzialne decyzje – teraz i w przyszłości. Zadawanie pytań, poddawanie informacji w wątpliwość i ich weryfikowanie w oparciu o rzetelne źródła, to właśnie kluczowe kompetencje dla budowania długotrwałej odporności na dezinformację.”

„W czasach, gdy zafałszowane informacje mieszane są z prawdziwymi, wyposażenie uczniów w wiedzę oraz umiejętności do walki z dezinformacją, wydaje się być zagadnieniem priorytetowym. Kształtujące się poglądy, postawy i zachowania młodych ludzi powinny mieć szansę na samodzielne formowanie się – wolne od dezinformacyjnego wpływu. Podstawą jest oparty o wiedzę teoretyczną i umiejętność krytycznej analizy treści rozwój kompetencji medialnych. Pod tym pojęciem kryje się „zdolność do rozumienia, analizowania, oceny i tworzenia przekazów medialnych. Przekazem medialnym może być zarówno artykuł w gazecie, telewizyjny serwis informacyjny, radiowa audycja, jak i wpisy, posty i materiały wideo z platform społecznościowych.”

„Krytyczna analiza treści wyposaża w narzędzia potrzebne do rozpoznawania manipulacji, rozumienia kontekstów społecznych i politycznych, w jakich pojawiają się fałszywe treści oraz pozwala na rozwijanie umiejętności odpowiedzialnego korzystania z mediów i identyfikacji źródeł informacji. Warto podkreślić szczególną rolę m.in. zadawania pytań, analizy danych, poddawania informacji w wątpliwość i jej weryfikowania w oparciu o rzetelne źródła. Weryfikacja informacji pomaga w ochronie przed manipulacją ze strony różnych podmiotów i jest kluczowa w kontekście podejmowania decyzji – zarówno na poziomie jednostki, jak i społeczeństwa.”

 

JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DO ZMIERZENIA SIĘ Z DEZINFORMACJĄ?

Przede wszystkim, my jako rodzice, powinniśmy zadbać o własną świadomość, wiedzę i umiejętności dotyczące edukacji medialnej, dezinformacji i sposobów walki z fałszywymi informacjami. W ten sposób będziemy dobrym przykładem dla naszych dzieci. Ponadto, będziemy przygotowani do rozmów z naszymi pociechami na tematy związane z dezinformacją. Rodzice są autorytetami dla dzieci, zwłaszcza w wieku przedszkolnym, dlatego tak ważne jest, by na wczesnym etapie rozwoju dziecka, rodzice byli w stanie rozpocząć edukację, która pozwoli mu uchronić się przed zagrożeniami wynikającymi z działania dezinformacji. Zakres informacji, jak i forma, powinna być dostosowana do wieku i możliwości dziecka, co oznacza, że rodzice powinni dawkować dzieciom wiedzę i stopniowo pogłębiać tematy związane z dezinformacją, wraz z dorastaniem dziecka. 

 

Co powinno wiedzieć dziecko w wieku przedszkolnym?

·      Nie wszystkie informacje jakie zdobywamy są prawdziwe

·      Należy sprawdzać prawdziwość informacji – rozmawiać z rodzicami, innymi członkami rodziny, wychowawcami w przedszkolu o informacjach które dzieci nabyły.

·      Fałszywa informacja może nam zaszkodzić, dlatego powinniśmy je sprawdzać.

 

 

 

 

 

 

Źródło:

Dezinformacja – jak ją rozpoznać i skutecznie się przed nią bronić? - Ministerstwo Cyfryzacji - Portal Gov.pl